tervehdys,
kaikki vastaukset ovat hyviä, mutta osittain. Integroitu markkinointi on paljon enemmän kuin taktista toimintaa tai mainonnan kanssa tekemisissä olemista. Integraatio on markkinoinnin, myynnin ja viestinnän yhteispeliä. Se on asiakkuuksien kehittämistä, löytämistä ja sen suhteen jalostamista. Näin ajatellen integraatio on yrityksen toimintaa ohjaava ajattelutapa ja toimintamalli, jossa asiakkuudet ovat keskiössä.
Ja tätä edelleen syventäen pääsemme malliin, jossa ollaan tekemisissä strategisen markkinoinnin kanssa. Eli sen mistä StratMarkissa on olennaisilta osin kyse ( se on siis eri juttu kuin markkinointistrategia).
Miten tämä sitten tehdään käytännössä selviää kirjoittamastani teoksesta Suuri Integraatiokirja -markkinointi, myynti ja viestintä-. Se pohjautuu professori Don E Schultzin, aiheen pioneerin, integraatiomääritelmään. Re-invent marketing! toteaa maestro itse kirjan alkulehdillä. Juuri siitä on kyse kun halutaan siirtyä koko organisaation voimavarojen parempaan käyttöön (osaamistahan on, mutta se on hajautettu omien funktioiden pyörittämiseen ja keskinäisen kilpailun ylläpitämiseen). Integraatio korostaa myös asiakkuuksien keskeistä roolia. Schultzin määritelmä löytyy Wikipediasta, jonne olen sen suomeksi päivittänyt.
Oma kirjani puolestaan haluaa / kertoo kuinka siirtää ajattelu käytäntöön sekä re-organisoitumisen tasolla että ns. kampanja-ajattelussa. Case-esimerkkejä löytyy asian konkretisoimiseksi.
Ja kiitos kysymästä: kirja on saanut mainion vastaanoton. On myös korkeakoulujen kurssikirjana.
Suuri Integraatiokirja
-markkinointi, myynti, viestintä-
(Talentum 12/2009)
yt, Markku Vierula
integraation uskonsoturi