Kirjoittaja Aihe: integroitu markkinointiviestinta  (Luettu 9304 kertaa)

villain

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 1
    • Profiili
integroitu markkinointiviestinta
« : Toukokuu 18, 2006, 11:19:49 am »
Tervehdys,

IMC on polttavan kuuma aihe markkinoinnin saralla t
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2006, 04:06:58 pm kirjoittanut Antti Vassinen »

Erik Pöntiskoski

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 21
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: integroitu markkinointiviestinta
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2006, 03:23:14 pm »
Moi,

Jos ilkeit

rmac

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 14
    • Profiili
    • Airshift Media Ltd
    • Sähköposti
Re: integroitu markkinointiviestinta
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2006, 01:30:55 am »
Tulevaisuudessa PR ja julkisuus voivat olla tehokkaimmat keinot luoda ilmi

murre

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 1
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: integroitu markkinointiviestinta
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2007, 06:44:06 pm »
Omasta mielestäni markkinoinnin ja viestinnän integraatio on tärkeämpää kuin koskaan. Tämä johtuu siitä, että kuluttajien "uusi" valta-asema digitaalisen median tuottajin aja levittäjinä ei salli yrityksille minkäänlaisia lipsahduksia brändi- ja asiakaslupausten täyttämisessä. Ne kostautuvat välittömästi moninkertaisina blogien ja foorumien ansiosta.

Entistä useammin tuntuu, että kaikki kiteytyy yrityksen maineeseen. Maineen voi nähdä käsittävän käsittää yrityksen koko toiminnan kentän ja ainakin toistaiseksi nähdään että, hyvä maine on todella ansaittu. Verrattuna esimerkiksi kuluneeseen "imagoon", joka jo sanana kalskahtaa teennäiseltä ja tarkoituksella kyhätyltä. Ainaki vielä maineella on hyvä maine! 


rmac

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 14
    • Profiili
    • Airshift Media Ltd
    • Sähköposti
Vs: integroitu markkinointiviestinta
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2007, 03:10:43 pm »
Markkinoinnin integroituminen puolestaan on itsestäänselvyys sen jälkeen, kun markkinoinnin rooli ylipäätään on sisäistetty oikein. Kun Suomessa etenkin pienyrityksiä moititaan markkinoinnin unohtamisesta ollaan puoliksi jäljillä. Tällöin ongelma on monesti siinä, että markkinointi on liian sidoksissa myyntiin. Esimerkiksi messut ovat myyntimiesten sosiaalisia tapaamisia, joilla klousataan kauppoja tai hoidetaan jälkimarkkinointia. Uusasiakashankinta ja kontaktien systemaattinen käsittely jääkin sitten vähemmälle.

On ihan totta että digitaaliset ympäristöt lisäävät haasteita markkinointiviestinnän hoitamiseen. Maailman paras hakukoneoptimointi ei paljon lämmitä jos Googlen tuloksista löytyykin ensimmäisenä blogi, jossa yrityksen tuotteet ja palvelu haukutaan maanrakoon. Pahimmassa tapauksessa yrityksessä ei edes tiedetä tätä. Kun siis lähdetään integroitumaan alkaa syntyä myös tarpeita kerätä asiakaspalautetta jatkuvasti ja reaaliaikaisesti. Tällöin perinteiset markkinatutkimuksen ja asiakastyytyväisyyden menetelmät hylätään liian hitaina ja kankeina. Lopulta ehkä havaitaan, että yrityksen pitäisi jotenkin heittäytyä mukaan käyttäjäyhteisöön mutta miten tämä käytännössä hoidetaan onkin kokonaan toinen juttu.

Olisi muuten mielenkiintoista kuulla mikä on yrittäjien näkemys mainostoimistojen kompetenssista kun aletaan puhua strategisemmasta markkinointiviestinnästä. Omat kokemukseni eivät ole kovin positiivisia. Ongelma ei voi olla pelkästään budjetin suuruudessa kun ensimmäinen ratkaisu mihin tahansa asiakkaan esittämään ongelmaan on visuaalisen ilmeen päivitys tai uusiminen.

L.A.

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 3
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: integroitu markkinointiviestinta
« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2007, 12:07:20 am »
Olisi muuten mielenkiintoista kuulla mikä on yrittäjien näkemys mainostoimistojen kompetenssista kun aletaan puhua strategisemmasta markkinointiviestinnästä. Omat kokemukseni eivät ole kovin positiivisia. Ongelma ei voi olla pelkästään budjetin suuruudessa kun ensimmäinen ratkaisu mihin tahansa asiakkaan esittämään ongelmaan on visuaalisen ilmeen päivitys tai uusiminen.


Onhan niitä positiivisiakin poikkeuksia, kuten Bob Helsinki, joka on ainakin minun mielestäni yksi mielenkiintoisimmista toimistoista suomessa. Menestyäkseen tulevaisuudessa mainostoimistoilta vaaditaan asiakkaiden liiketoiminnan syvällisempää tuntemusta, jotta päästään pureutumaan yrityksien todellisiin ongelmiin ja heikkouksiin sekä osaamiseen ja erinomaisuuteen. Tämän syvällisemmän tuntemuksen pohjalta sitten lähdetään rakentamaan sitä strategisempaa markkinointiviestintää.

Hyvä esimerkki syvemmästä yhteistyöstä on myös Taivas konsernin monipuolisen osaamisen realisoituminen Igglon muodossa. Yksi minun mielenkiintoni kohteista on myös nyt voimakkaasti kansainvälistyvä Louder (ent. Elämystaikurit), joka keskittyy vaihtoehtoisiin markkinointiratkaisuihin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2007, 12:33:47 am kirjoittanut L.A. »

Markku Vierula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 1
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: integroitu markkinointiviestinta
« Vastaus #6 : Kesäkuu 16, 2010, 09:06:27 am »
tervehdys,

kaikki vastaukset ovat hyviä, mutta osittain. Integroitu markkinointi on paljon enemmän kuin taktista toimintaa tai mainonnan kanssa tekemisissä olemista. Integraatio on markkinoinnin, myynnin ja viestinnän yhteispeliä. Se on asiakkuuksien kehittämistä, löytämistä ja sen suhteen jalostamista. Näin ajatellen integraatio on yrityksen toimintaa ohjaava ajattelutapa ja toimintamalli, jossa asiakkuudet ovat keskiössä.
Ja tätä edelleen syventäen pääsemme malliin, jossa ollaan tekemisissä strategisen markkinoinnin kanssa. Eli sen mistä StratMarkissa on  olennaisilta osin kyse ( se on siis eri juttu kuin markkinointistrategia).
Miten tämä sitten tehdään käytännössä selviää kirjoittamastani teoksesta Suuri Integraatiokirja -markkinointi, myynti ja viestintä-. Se pohjautuu professori Don E Schultzin, aiheen pioneerin, integraatiomääritelmään. Re-invent marketing! toteaa maestro itse kirjan alkulehdillä. Juuri siitä on kyse kun halutaan siirtyä koko organisaation voimavarojen parempaan käyttöön (osaamistahan on, mutta se on hajautettu omien funktioiden pyörittämiseen ja keskinäisen kilpailun ylläpitämiseen). Integraatio korostaa myös asiakkuuksien keskeistä roolia. Schultzin määritelmä löytyy Wikipediasta, jonne olen sen suomeksi päivittänyt.
Oma kirjani puolestaan haluaa / kertoo kuinka siirtää ajattelu käytäntöön sekä re-organisoitumisen tasolla että ns. kampanja-ajattelussa. Case-esimerkkejä löytyy asian konkretisoimiseksi.
Ja kiitos kysymästä: kirja on saanut mainion vastaanoton. On myös korkeakoulujen kurssikirjana.

Suuri Integraatiokirja
-markkinointi, myynti, viestintä-
(Talentum 12/2009)

yt, Markku Vierula
     integraation uskonsoturi
integroitu markkinointiviestintä käytännössä: http://www.vierula.com