Kiitos mielen ja ruumiin ravinnosta tänään aamupäivällä. Tilaisuus herätti jälleen monia ajatuksia, joista ehkä pari voisi heittää ajatusruuaksi tälle foorumille.
Markkinoinnin "yhden totuuden syndrooma"
Markkinointialan toimijoilla ja tekijöillä on taipumus kumartaa yhden, kulloisenkin trendikkään tai mediaseksikkään tai muuten vain uuden, aiheen puoleen. Tässä sinänsä harmittomassa ja luonnollisessakin ilmiössä, jota kutsun nimellä "single truth syndrome", on kuitenkin usein taipumus sumentaa seuraajansa holistinen näkemys markkinoinnista. On tärkeää säilyttää ja kehittää markkinoinnin kivijalkoja; arvoa, asiakasta ja kannattavuutta, vaikka uusia taktisia keinoja ja markkinoinnin ismejä ilmaantuukin yhä tihenevään tahtiin. Tärkeää sen sijaan on adaptoida omaa liiketoimintaa (markkinointia) ja miettiä miten uudet teknologiat ja välineet hyödynnetään omassa liiketoiminnassa. Uskon, että myös tämä trendien perässä heilahtelu syö markkinoinnin omaa uskottavuutta ja asemaa johtoryhmissä - esimerkkinä tälläisestä "yhdestä totuudesta" voisi olla vaikka sosiaalinen media: ei myynti tai tuotekehityskään siirrä kaikkea toimintaa Facebookiin vaikka sieltä jotain voikin oppia ja hyödyntää sitä yhtenä kanavana. Muita viimeaikaisia esimerkkejä sumentajista esim. CRM, ROI, augmented reality. Tätä yhden totuuden ja trendien palvontaa voisi ehkä selvittää myös seuraavassa Markkinoinnin Tila -kyselytutkimuksessa?
Mielestäni Pekka Mattilan esitys toi esiin tärkeän näkökulman StratMark -keskusteluun, joka on yleisesti ottaen ollut (inho)realistista (markkinointia ei arvosteta, markkinoinnin asema on huono, suomalaiset eivät hallitse markkinointia): valoa on ja on positiivisia esimerkkejä yrityksistä, jotka muuttuvat ja ottavat muutoksen tosissaan - ainakin Ruotsissa..
Puolestani haluaisin lisätä tähän, että hienoja esimerkkejä löytyy onneksi myös lähempää: eräs asiakkaani, joka toimii rakennusalalla ja jonka tuotteet ovat markkinajohtajia useilla eri markkinoilla, on kääntänyt perinteisesti bulkkiteollisuutena nähdyn toimintansa päälaelleen ja hahmottaa nyt bisnestään arvontuottamisen ja palvelun näkökulmasta ja on savuttanut tämän myötä myös vahvan kilpailuedun edelleen perinteisesti toimiviin kilpailijoihinsa nähden - strateginen markkinointi on juurtunut yrityksen ajattelu- ja toimintamaailmaan, toivottavasti jäädäkseen.
Hyvää kesää kaikille!