Kirjoittaja Aihe: Markkinointi murroksen välineenä GM:llä  (Luettu 4495 kertaa)

Erik Pöntiskoski

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 21
    • Profiili
    • Sähköposti
Markkinointi murroksen välineenä GM:llä
« : Kesäkuu 07, 2010, 07:24:44 am »
Toukokuun alun Bloomberg Businessweekissä oli artikkeli General Motorsin uuden toimitusjohtajan Ed Whitacren toimista yrityksen kurssin kääntämiseksi. Tämä legendaarinen amerikkalainen autofirma olis yksi niistä yrityksistä, jotka joutuivat ottamaan tukipaketin vastaan Yhdysvaltojen hallitukselta. Vuonna 2008 yritys teki tappiota USD 84,3 miljoonaa päivässä!

Mielenkiintoista artikkelissa oli se, että myynti ja markkinointi olivat asioita, joihin Whitacre puuttui jo ensimmäisinä päivinään yrityksen johdossa. Jälleenmyyjiä ja brändejä leikattiin. Yritys siirtyi erilaisesta mielikuvahömpästä yksinkertaisempaan markkinointiviestintään, jossa autoista ja niiden ominaisuuksista kerrottiin joko kuluttajien tai puolueettomien autolehtien äänellä.

Esimerkki Buickin vanhasta mainoksesta Take a Look at Me Now -kampanjasta: http://www.youtube.com/watch?v=3vKR4m9_6TI. Kyseinen kampanja lopetettiin, koska yrityksen johdon mielestä se ei kertonut autosta mitään. Sen korvasi tämä the New Class of World Class -kamppis: http://www.youtube.com/watch?v=0wipXVWXfms

Markkinoinnin metriikkapuolella siirryttiin tusinasta mittarista kuuteen
  • Market share
  • Revenue
  • Operating profit
  • Cash flow
  • Quality
  • Customer satisfaction

Koko artikkeli löytyy tästä linkistä http://www.businessweek.com/magazine/content/10_19/b4177048204431.htm

Harry Koo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Markkinointi murroksen välineenä GM:llä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2010, 07:01:54 pm »
On annettava kirjottajalle tunnustus aiheesta, ja se on kertakaikkiaan mielenkiintoinen. Palvelultuani automyynnissä USAssa miltei 20 vuotta, sekä tuontiautojen että kotimaisten "Big 3" kanssa, sain aika tarkan käsityksen sikäläisestä autoalan markkinoinnista ja myynnistä. Jos vaikka alkaa -70 vuoden alusta, jolloin tuote ja markkinointi oli aika lailla eri tasoilla. Markkinointi oli agressiivista, samoin myyntijärjestelmät. Tilanne kehittyi pahempaan suuntaan vuosien mittaan, "hype" nostettiin niin korkealle kuin vain mahdollista, ja tuote, surullista kyllä, vain huononi entisestään. Japanilaiset huomasivat ensimmäisinä tämän selvän, ladonkokoisen gapin, ja kun tarkasteli potentiaalista markkina aluetta, niin eihän siinä tarvinnut olla varsinainen "rocketscientist" ymmärtääkseen että kannatti sijoittaa. Voin kertoa aivan omakohtaisen kokemukseni pohjalta että paikalliset olivat erittäin arrogantteja ja epäuskoisia japanilaisten suunnitelmista. Itse asiassa "Big 3" aggressiivisesti painosti diilereitään, samoin kuin asiakkaitaan, yrittäen tehdä koko ajatuksen naurunalaiseksi. Nythän siis tiedämme että  tämä aloitti koko amerikkalaisen autoteollisuuden alasmenon. Japanilaisten jälkeen tulivat tietysti eurooppalaiset, jotka aiemmin olivat joutuneet antamaan periksi, (johtuen juuri eurooppalaisesta markkinointi/myynti hengestä) mutta nyt, kun huomasivat japanilaisten onnistuneen, hekin uskalsivat yrittää, ja kuten tiedämme, ovat pääosin siinä onnistuneet.
Kaikki tämä on kuitenkin pois amerikkalaisesta tuotannosta(vaikka osa tuontimerkeistä tehdäänkin USAssa, tuotot eivät jää) joten ongelma ei ole pieni. Ja tosiasia on, jos asiaa katsotaan laajalta näkökannalta, tänään, tässä ja nyt, amerikkalainen auto ei pärjää kilpailijoilleen. Ja vaikka esim. GM:lle, (kuten muillekin) on tästä kerrottu jo vuosia, he eivät vain halua tehdä  tarvittavia muutoksia(osin eivät ole voineet). 
Ja mitä tulee kyseiseen kampanjamuutokseen, se ei kyllä nyt riitä sillä asoiden on muututtava todella radikaalisti jos amerikkalainen autotuotanto haluaa takaisin entisiä aikojaan. Tietty, se on liike oikeaan suuntaan, mutta pahoin pelkään jos Ed Whitacare pitää tätä tasoa onnistuneena, ovat hänenkin päivänsä luettu.