On annettava kirjottajalle tunnustus aiheesta, ja se on kertakaikkiaan mielenkiintoinen. Palvelultuani automyynnissä USAssa miltei 20 vuotta, sekä tuontiautojen että kotimaisten "Big 3" kanssa, sain aika tarkan käsityksen sikäläisestä autoalan markkinoinnista ja myynnistä. Jos vaikka alkaa -70 vuoden alusta, jolloin tuote ja markkinointi oli aika lailla eri tasoilla. Markkinointi oli agressiivista, samoin myyntijärjestelmät. Tilanne kehittyi pahempaan suuntaan vuosien mittaan, "hype" nostettiin niin korkealle kuin vain mahdollista, ja tuote, surullista kyllä, vain huononi entisestään. Japanilaiset huomasivat ensimmäisinä tämän selvän, ladonkokoisen gapin, ja kun tarkasteli potentiaalista markkina aluetta, niin eihän siinä tarvinnut olla varsinainen "rocketscientist" ymmärtääkseen että kannatti sijoittaa. Voin kertoa aivan omakohtaisen kokemukseni pohjalta että paikalliset olivat erittäin arrogantteja ja epäuskoisia japanilaisten suunnitelmista. Itse asiassa "Big 3" aggressiivisesti painosti diilereitään, samoin kuin asiakkaitaan, yrittäen tehdä koko ajatuksen naurunalaiseksi. Nythän siis tiedämme että tämä aloitti koko amerikkalaisen autoteollisuuden alasmenon. Japanilaisten jälkeen tulivat tietysti eurooppalaiset, jotka aiemmin olivat joutuneet antamaan periksi, (johtuen juuri eurooppalaisesta markkinointi/myynti hengestä) mutta nyt, kun huomasivat japanilaisten onnistuneen, hekin uskalsivat yrittää, ja kuten tiedämme, ovat pääosin siinä onnistuneet.
Kaikki tämä on kuitenkin pois amerikkalaisesta tuotannosta(vaikka osa tuontimerkeistä tehdäänkin USAssa, tuotot eivät jää) joten ongelma ei ole pieni. Ja tosiasia on, jos asiaa katsotaan laajalta näkökannalta, tänään, tässä ja nyt, amerikkalainen auto ei pärjää kilpailijoilleen. Ja vaikka esim. GM:lle, (kuten muillekin) on tästä kerrottu jo vuosia, he eivät vain halua tehdä tarvittavia muutoksia(osin eivät ole voineet).
Ja mitä tulee kyseiseen kampanjamuutokseen, se ei kyllä nyt riitä sillä asoiden on muututtava todella radikaalisti jos amerikkalainen autotuotanto haluaa takaisin entisiä aikojaan. Tietty, se on liike oikeaan suuntaan, mutta pahoin pelkään jos Ed Whitacare pitää tätä tasoa onnistuneena, ovat hänenkin päivänsä luettu.